Mikor sikeres egy coaching folyamat?

Ha elmegyünk egy fogorvoshoz, mert fáj a fogunk, ő pedig betömi, és ezzel megszünteti a fogfájást, akkor könnyedén el tudjuk dönteni, hogy a kezelés sikeres volt-e vagy sem. Az életben azonban nem minden helyzet ennyire egyértelmű. Az üzleti coaching sikeressége nem mindig mérhető ilyen egzaktan, hiszen előfordulhat, hogy az ülések hatására „csak” annyi történik, hogy a cégvezetőnek jut ideje hosszú távú stratégia kidolgozására vagy szervezetfejlesztésre, ennek azonban nem mérhető azonnali profitnövekedésben az eredménye. Mi kell tehát ahhoz, hogy egy coaching folyamat sikeres legyen?

 

Nyitottság

Ha az ügyfél eltökélt és nyitott a változásra, bizonyos esetekben még egy rossz coach is segíthet neki céljai elérésében, a siker kulcsa ugyanis mindig az ügyfél és a benne lezajló folyamatok. Sokszor már az is óriási segítség, ha egy cégvezető olyan helyzetbe hozza magát, hogy kénytelen minél pontosabban megfogalmazni az őt foglalkoztató problémákat. Amint a probléma egyértelműen körülírhatóvá válik, a megoldás általában szinte adja magát. Ehhez azonban mindenképpen kell a vezető változás iránti elkötelezettsége, anélkül a legjobb coach is tehetetlen.

Célok megfogalmazása

„Semmilyen szél nem kedvez annak, aki nem tudja, melyik kikötőbe tart” – írta Seneca, a római filozófus, és nehéz lenne vitatkozni vele. A problémák és a nehézségek csak abban a kontextusban értelmezhetőek, amennyiben azok hátráltatnak bennünket valamely egyértelműen kimondott cél elérésében. Ha egy cégvezető kitűzött célja a magasabb profit, a nagyobb hatékonyság vagy a jobb irodai hangulat (esetleg mindhárom egyszerre), akkor azt szem előtt tartva kell értékelni a felmerülő problémákat, és úgy keresni rájuk megoldást.

Befektetett munka

Gyakori tévhit a nyelvtanulásnál, amikor a diák azt gondolja, hogy ha eltölt heti 1 órát az angoltanárával, akkor egy idő után mintegy észrevétlenül megtanul angolul. Aki próbált már idegen nyelvet elsajátítani, az tudja, hogy ez nem így működik. Befektetett munka nélkül semmit nem ér az a heti egy alkalom. Ha egy vezető úgy dönt, hogy business coach segítségét kéri, akkor a találkozásaik során felmerülő témák, kérdések és válaszok nem érhetnek véget az óra lejártával, hiszen éppen az a cél, hogy átalakítsák a gondolkodását bizonyos problémákkal kapcsolatban. Hiába beszélik meg például, hogy egyes feladatok más kollégáknak delegálásával végre lélegzethez juthatna, ha a gyakorlatban nem képes elengedni ezeket a teendőket, akkor nem várható eredmény a heti egy alkalmaktól.

 

JELENTKEZZ AZ ELSŐ INGYENES KONZULTÁCIÓRA, MELY SORÁN MÁR HASZNOS FELISMERÉSEKRE TEHETSZ SZERT PROBLÉMÁIDDAL KAPCSOLATBAN ÉS MEGTAPASZTALHATOD A KÖZÖS MUNKA ÉS GONDOLKODÁS HATÉKONYSÁGÁT!