Milyen a jó business coach?
Ma Magyarországon bárki nevezheti magát coach-nak. Nincs törvényi szabályozás arra, hogy milyen képzéseken kell részt vennie és milyen vizsgákon kell megfelelnie annak, aki coaching szolgáltatást akar nyújtani. Ennek megvan az a hátránya, hogy nehéz eligazodni a széles és rendkívül változó színvonalú kínálatban. Ha egy cégvezető eljut a felismerésig, hogy business coach-ra van szüksége, de nincs olyan megbízható ismerőse, aki ajánlani tud egy jól bevált tanácsadót, akkor kénytelen maga keresni. De milyen szempontok alapján válogasson?
Hitelesség
Hiteles tanácsot egy adott helyzetben az tud adni, aki maga is volt már hasonló vagy ugyanolyan helyzetben. Felmerülhet a kérdés, hogy Federernek, minden idők egyik legjobb teniszezőjének ugyan mit tud mondani az edzője? Nagy valószínűséggel nem azt magyarázza neki, hogyan kell a tenyerest ütnie, hiszen azt talán senki nem tudja nála jobban a világon. Azon a szinten, ahol ő játszik, inkább a rá nehezedő nyomás elviselése és a hullámvölgyek lerövidítése a legfőbb feladat. Ki lehet a legalkalmasabb arra, hogy tanácsot adjon ebben a témában? Természetesen olyasvalaki, aki maga is volt már hasonló szituációban, például a korábbi sokszoros Grand Slam-győztes Stefan Edberg, aki két évig irányította felkészülését. A business coaching esetében ugyanez a helyzet – egy cégvezetőnek az tud hiteles tanácsokat adni, aki maga is legalább 10 éve cégvezető.
Tapasztalat
Régi közhely a pszichológiában, hogy egy terapeuta csak olyan probléma megoldásában tud segíteni, amelyet saját magával kapcsolatban már megoldott. Az üzleti coachingnál ez hatványozottan igaz. Akinek még sosem kellett egy céget irányítania, nem szembesült még a kevés profit vagy az alacsony hatékonyság problémájával, és nem sikerült azt megoldania, az nemhogy érdemi tanácsot nem tud adni, de sokszor a felmerült dilemmát sem érti. Az intelligencia és az önismeret elengedhetetlen egy jó coach számára, de korántsem elég ahhoz, hogy segíteni tudjon. Szakirányú tapasztalat nélkül aligha képes használható módszert adni a másik fél kezébe.
Kémia
Az emberi tényezőt sosem szabad kihagyni a számításból. Az emberi kapcsolatok döntő többségét alapjaiban határozza meg az első benyomás, amire érdemes hallgatni, különben csak saját magunkat hozzuk nehéz helyzetbe. Nem véletlen, hogy a coaching ülések első alkalma hagyományosan ingyenes. Ez lehetőséget nyújt mindkét félnek arra, hogy eldöntse, szeretne-e együtt dolgozni a másikkal. Ha az ügyfél úgy érzi, nem tud megnyílni a coach előtt, kár erőltetni a dolgot.